Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Hogyan legyen okos a telefon – 2.5 rész – Google trükkök

Kifejezett örömmel vettem múltkor, hogy Gergő az egyik előző postjában az okos (külön!) telefon  kifejezést a Google alkalmazásaival kötötte össze először. Magam is vallom, hogy egy androidos telefon ezen applikációk segítségével kielégíti az alapigényeket, sőt akár annál többet is. A Google által igen ügyesen megtervezett integráció ennek alapköve, amely ezeket az applikációkat összekapcsolva még erősebbé teszi azokat.

Az ilyen technikai blogbejegyzésekhez általában kevés komment érkezik. Ezért különösen értetlenül álltam az ehhez érkezetthez először, amely nem is a bejegyzést hanem ezeket az alkalmazásokat tüntette fel kevéssé fényes színben erős általánosításokat felütve. Elgondolkodtam milyen választ lehet erre adni, és rájöttem – talán a magunk által már természetes előnynek vett ismeretek miatt – lehet nem adtunk elég bizonyítékot arra, miért is jók ezek az alkalmazások. Ezért azt gondolom, egy ilyen új post jó lehetőség és válasz arra, hogy ezeknek az applikációknak megvilágítsa 1-1 olyan hétköznap is jól alkalmazható funkcióját, amely őket kiemeli a tömegből és amelyeknek mindenki hasznát veheti.

Fussunk ezeken végig és nézzünk egy-két hasznos trükköt ezekhez.

 

GMail

A GMail annyira alap alkalmazás egy androidos telefonon, hogy tulajdonképpen ez és a hozzátartozó account adja az egész telefon működésének alapját. Ráadásul olyan népszerű levelezőrendszer a Gmail, hogy ezt az alkalmazást nagy valószínűséggel mindenki használja és jól ismeri. Ezért nem is ennek használatára mutatnék jó példát, hanem egy olyan lehetőségről, amely kiegészíti a tudását. Ugyanis a GMail nem csak emailjeinket képes tárolni, de egy ügyes programmal, az SMS Backup+ segítségével rávehetjük, hogy a kapott és elküldött sms-einket is tárolja és később visszakereshetővé tegye. Nincs más feladatunk, mint felinstalláljuk ezt a programot, hozzárendeljük GMail-es accountunkat, és attól a pillanattól minden beérkező és elküldött sms-ünket szépen feltölti a GMail SMS címkéje alá, sőt képes azokat vissza is tölteni szükség esetén. Véget érhet a rettegés egy gyári alapbeállítástól, hogy elveszhetnek hőn szeretett sms-eink. Az ügyesebbek időzítési szabályokat is beállíthatnak, vagy akár még a hívásnaplót is elmenhetik hogy visszakereshetővé váljon akár asztali gépünkön is.

Persze mindenki mondhatja, tessék ezt se a Google segítségével tesszük teljesen, hiszen kell ez a kis segédprogram. Ennek mindössze egy oka van, a Google nem ebbe a GMail irányba képzelte el az sms integrációt.

 

Hangouts

A Hangouts a GTalk utódja, amely teljesen átvette annak funkcionalitását, új feature-ökkel kiegészítve azt. Ezek közé tartozik, hogy a 4.4-es Android verziótól ez a chat alkalmazás veszi át az sms-ek kezelését, ezáltal egy közös kommunikációs csatornára hozva az sms, a chat és a videobeszélgetést. Mivel azonban erre csak az említett verziótól lehetőség, szerintem még hasznos lehet sokak számára az előzőekben említett kis trükk. Így a Hangouts használata kapcsán nem is erre, hanem egy másik kényelmes dologra mutatnék rá.

Legtöbbünk számára a közösségi médiák vagy a levelezés az, ahol szívesen osztjuk meg több emberrel élményeinket, hangulatunkat, képeinket. Ám aki próbálkozott már egy ilyen élményfolyamot csak egy szűk körnek megosztani és azt egységes egészként végigvinni, hamar szembesül ezek gyengeségeivel. Sajnos a Google+ és a Facebook sem képes több képet fogadni egy bejegyzés bármely pontján, mert ők ezeket a képeket egy-egy szálként kezelik. Ha összevárjuk az élményeinket és egyszerre osztjuk meg akkor pedig oda az „online” közvetítés élménye. A GMail lehetne még megoldás, de sajnos egy idő után annyi a válasz a válaszra üzenet lesz egybefonva, hogy már csak a hardcore guruk képesek kiolvasni ki és mire válaszolt.

Itt jó fegyver a Hangouts. Amint úgy érezzük, hogy egy huzamosabb időn keresztül folyamatosan szeretnénk élményeinket megosztani, nyissunk itt egy új beszélgetést kiválasztva a szűk rokoni és/vagy baráti kört. Egy hangoutba nem csak üzenetet, de (akár több) képet is lehet a „beszélgetés” során hozzáfűzni, így akár egy születésnap a távolmaradóknak is „élőben” átadható. Sőt, mivel térképpel ellátva pozíciónkat is megoszthatjuk egy hangoutba, egy városnézés vagy kirándulás igazi interaktív közvetítéssé válhat ahol a partnereink akár az internet segítségével maguk is körbeböngészhetik a helyet ahol mi járunk.

 

Google Maps

Két szó: navigáció és utcakép. Talán nem mindenki tudja, de Magyarországon már 2 éve elérhető az útvonaltervezés és hangos navigáció a célig a Google Térképben. Mindössze elég a megadni a címet vagy ujjal ráböknünk a térképen, és máris a következő képernyőn a legoptimálisabb útvonallal a célig a navigáció rendelkezésünkre áll. Mára nem csak, hogy az alkalmazás levetkőzte gyermekbetegségeit, de kiegészült forgalmi adatokkal is. Sőt miután a Google bevásárolta magát a Wazze-ba, akár egyéb a közösség által megosztott közlekedési események is részévé válnak a tervezésnek, ezáltal segítve a leggyorsabb célhoz érést.

Mindezt azt gondolom különösen izgalmassá teszi, hogy a navigációt indító képernyőn a célállomás utcaképe is megjelenik, amelyre tappintva 360° fokban körbejárható a cél, így előre megkereshetjük és megnézhetjük a kívánt bejáratot, a közeli parkolóhelyet és automatát vagy helyet ahova igyekszünk, anélkül hogy még ott lennénk.

Akit még ez nem győz meg mert nincs autója, annak érdemes tudnia, Budapest elsők között csatlakozott Európában ahhoz a szolgáltatáshoz, melynek keretén belül az útvonal tervezéshez a gyalogosok számára a budapesti tömegközlekedési eszközök és azok menetrendje is a rendelkezésünkre áll.

 

Google+

Ez az applikáció a Facebook google-ös párja. Nem is vesztegetnék erre szót, ennek használata sokak számára egyértelmű. Ám azt talán megint kevesen tudják, hogy az anno Google Latitude nevén ismert szolgáltatás ide költözött. Ez a funkció volt arra hivatott, hogy az arra érdemes körnek online megoszthassuk pozíciónkat, merre is járunk éppen. Ez ma itt érhető el, a bal felső „hamburger” menüre kattintva a Helyek alatt oszthatjuk meg pozíciónkat és láthatunk másokat a térképen, akik ezt számunkra szintén elérhetővé tették.

A félénkebbek akár csak városszintű megosztást is megadhatnak (ez Budapesten a null-kilométerkő), a bátrabbak pontos helyet is megoszthatnak. Higgye el mindenki, a városban egy több autóból álló közös társaság számára az egymásra találás egyik leghasznosabb eszköze, de nem elvetendő, ha a kedvesünk látja merre járunk, lehet-e már készíteni a vacsorát hogy mire betoppanunk otthon, az éppen frissen és melegen gőzölögve várjon minket.

 

Chrome

Ez a böngésző a mobilmegjelenítés performanciabajnoka. Ám sokan szembesülhetnek 1-2 weboldal esetén a mobilmegjelenítás korlátaival, átkozva a pillanatot hogy nem asztali böngészőben nézik a weboldalt. Erre a megoldás a menüben az Asztali webhely kérése, amely egy az egyben mintha az asztali Chrome-t használnák mutatja onnantól a weboldalt. Próbáljátok ki!

    
 

 

Keep

A Keep-et sokan egy nagyon egyszerű jegyzetelő applikációnak tartják. Ám az integráció itt is borzasztó erős funkciókkal tudja felturbózni ezt a kis alkalmazást. Mert a Keep képes akár weblapokat is tárolni, nem csak szöveget, és képes az emlékeztetőt nem csak időponthoz, de az előzőekben tárgyalt helyi pozícióhoz is kötni. Az én példám, amikor kinézek egy terméket valahol az interneten, el szoktam azt menteni Keep-be a Megosztás funkcióval, és megadom az üzletet, hogy mikor ott leszek, értesítsen. Hihetelenül okosnak érezhetjük telefonunkat és magunkat, mikor mondjuk hetekkel később arra járunk egyszer csak értesít a telefon, és mutatja mit kell vennünk holott mi már régen el is felejtettük azt és egészen másért mentünk oda.

 


 

Google Drive

A teljesen papírmentes iroda néhány jogszabály miatt még álom, de otthon is törekedhetünk a papírmentességre. Nem kell lefűzögetnünk mindenfélét és olyan papírokat is tárolni, amelyre bár szükségünk lehet de nem kötelező azt papíros formában megőriznünk. Erre ad jó megoldást a Drive, amely képes beszkenneli dokumentumokat (akár több oldalt is) és pdf-ként feltölteni azt a Drive háttértárra. Érdemes tudni, mindenkinek 15 GB tárhely jár ingyenesen. Én amit lehet így beszkennelek, és bizony kidobom, mert nem a papírra, hanem csak az információra van szükségem később, és az ilyen digitalizált, pdf formátumban is tökéletes számomra. Sőt ha nagyon szükséges, újra ki is nyomtathatom…

 

Youtube

Ma már az okos tévé nem kiváltság, szinte nincs is nem-okos tévé ha új televízió vásárlásra adjuk a fejünket. Talán kevesen tudják, de a Youtube androidos kliense alaptudásként képes kirakni tévére a lejátszani kívánt videókat, hogy ne kelljen „egérmozizni”. Ehhez mindössze csak párosítani kell a tévénket és a Youtube alkalmazást. És indulhat is a nagyképernyős videónézegetés!

 


  

Google Play Music

Ide hagy másoljam az eredeti post egy mondatát: „nagyon kényelmes zenelejátszó és havi 1600 forintért legálisan elérek vele többmillió zenét.”. Még egyszer: több millió zene! És valóban, olyan számok, régiek és újak is kiváló minőségben a rendelkezésünkre állnak, amelyre nem is gondolunk amíg rá nem keresünk, ki nem próbáljuk. És ne feledjük: ez egy olyan hatalmas zenetár, amely bárhol ahol van internet a rendelkezésünkre áll, a telefonunk tárolási kapacitásától függetlenül!

 

Fordító

A Fordító erőssége nem annak önálló használatában rejlik. Nem túl kényelmes különben sem egy idegen nyelvű cikkből kilépve oda átgépelgetni az amúgy sem ismert szavakat. Jelöljük ki a szót, vagy a szövegrészt, és az adott alkalmazásban (a Google által készítettek legtöbbje tudja!) válasszuk a Megosztás funkciót és onnan is a Fordítót! Gyorsan megkapjuk a választ és a visszanyíl segítségével visszaléphetünk az olvasásba és folytathatjuk azt. A gépelés a gyengék fegyvere!

 

Android Device Manager

Biztos megengedtetik annyi szabadság nekem így a post végén, hogy a Sky Map helyett - amelyet bár anno a Google indított útjára de már nem áll a fennhatósága alatt – egy másik Google alkalmazást válasszak. Ez pedig legyen az Eszközkezelő. Ez egy biztonsági alkalmazás, amelyet akkor fogunk megbecsülni, ha hőn szeretett telefonunk (talán) elveszett. Ennek az alkalmazásnak a segítségével folyamatosan sugározhatjuk a telefonunk pozícióját a neten, így az asztali gépünkről rákereshetünk, térképen láthatjuk merre van. Ha nem ott van ahol szeretnénk (pl: nem otthon) akkor lezárhatjuk azt, sőt (ha menthetetlennek véljük) távolról törölhetjük tartalmát, hogy legalább privát adataink ne legyenek mások kezében, ha már a telefonunkat megszerezték.

 

Ha mégis otthon van, csak nem találjuk, hasznos lehet a Csörgetés funkció, amellyel még a lehalkított de elkallódott telefonunkat is megcsörgethetjük annak megtalálása érdekében.

 

A végére értünk a megemlített Google alkalmazásoknak. Lehet elfogult vagyok, de talán tényleg sikerült megmutatni, hogy ezek az ingyenes Google alkalmazások hogyan tehetik a mindennapjainkat „okossá” és  könnyebbé. És hogy jó alkalmazások ezek…

 

 

 

1 Tovább

A 2014-es trendek – 4. rész - Dobjuk ki a tévénket?

De most tényleg, dobjuk ki a tévénket 2014-ben? Keressük meg együtt a választ!

Miért is gondolom ezt? Néhány évvel ezelőtt még sokkal nagyobb port kavart volna, hogy már szinte minden üzletben lehet kapni Ultra HD kijelzős tévéket. Itt jegyezném meg, hogy jelenleg kifejezetten érdekes luxus az UHD tévé, ugyanis nincs semmilyen valós tartalom, amit le lehetne játszani vele. Vannak már UHD-képes készülékek, de azok vagy kevesebb képkockával vesznek fel, vagy olyan áruk van, hogy hozzá képest maga a tévé 500 forintos sorsjegy.  Pedig smart tévé, brutál képe van, meg minden. Miért is van ez? Hogyan változnak meg a tévézési szokások az orrunk előtt, erről szól a mai poszt.

Két évvel ezelőtt, amikor megvettem a csilivili okostévémet, 3d-vel, ahogyan kell, arra gondoltam, hogy igen, megvan az új irány, egy tévé, amiben van egy jó oprendszer, briliáns kép, csak ezt fogom használni. Aztán elkezdtem felfedezni a smart opciókat és úgy éreztem magam mint a kilencvenes években: Atyaúristen! Mi ez? Valami vicc? Komolyan ennyit tudnak 2014-ben is? Így azóta egy dolgát használom ki a tévének, a média kliens (smart hub) funkcióját összekötve a Synology NAS-ommal. De így a tévé sima médialejátszóvá változik, és semmilyen smart funkcióját nem használom ki. Amit még észrevettem, hogy egyre több tartalmat nézek a telefonomon vagy a tabomon. Egyre több tartalom oda kerül ki először. A tévéműsorokat már régóta nem nézem, előfizetésem csak a gyerekeim miatt van. Hova is változhat ez a jól bejáratott ökoszisztéma?

Nézzük meg a dolgot máshonnan. Ha valaki egy kicsit is foglalkozott médiaköltésekkel, akkor régebben tudta, hogy a legtöbb célcsoport esetében a televízió a leghatékonyabb hirdetési forma, persze a legdrágább is. Ez a dolog szépen változik. A költések vándorolnak az online média és a szociális hálók felé. Ha friss kutatásokat nézünk, akkor azt látjuk, hogy már háromnegyed annyit költenek az online médiára, mint tévéreklámra. A tendencia pedig az, hogy míg a tévéreklám költés nagyjából stagnál, addig az online költés 20 százalékkel nő évente. Ez azért van, mert az emberek szokásai változnak. A friss kutatások szerint jelenleg a legkedveltebb pihenési forma a tévé előtt ülni és közben egy másik eszközt nyomkodni. Már aki néz tévét, mert aki nem, az csak simán nyomkod valamit. És szerintem ez a tendencia. A Z generáció ugyan még néz tévét, de legfontosabb információ forrása vagy egy okostelefon vagy valamilyen tab.

És elérkeztünk 2014-be, ahol az egyik fő trend az OTT, az over-the-top, ami nem szó szerint fordításban megszokotton túli televíziózást jelent, azaz internetről lejátszott tartalmakat. Ezen a pályán versenyez a Google a Chormecastjával, de megemlíteném itt az Apple TV-t is, vagy a Rokut . Én Chromecastot használok. Ennek jelenleg sajnos Magyarországon, sőt Európába is elég kevés a felhasználási lehetősége. A Chromecast egy HDMI portba rakható mini számítógép, ami a wifire kapcsolva és valamilyen okos készülékről vezérelve internet alapú médialejátszóként működik. Jelenleg főleg online tartalmakat játszik le. Miért izgalmas ez? Mert az Egyesült Államokban például lehet kapni HBO GO előfizetést, aminek az a lényege, hogy akárhova mész, bedugod a Chromecastodat és nézed az ugyanazt az előfizetésed bármilyen eszközödön. Egyszerűen, HD minőségben. Annak, aki sokat utazik, ez nagyon vonzó fícsör. Én jelenleg főleg youtube-ot nézek rajta, meg Google Play-ről játszom le zenét. Ez utóbbit mindenkinek csak ajánlani tudom, 1600 Ft havonta, és több millió zenét hallgathatok, teljesen legálisan, bármilyen eszközről, bárhonnan. Bár azért lehetne fent több magyar zene.

A másik érdekes téma a gyerekek bevonzása a témában. Az most egy külön poszt témája lenne, hogy ez mennyire etikus, vagy sem, ezzel most nem foglalkozom. A Samsung tavaly kihozott egy külön a gyerekeknek szánt Tab 3 modellt, a Samgsung Tab 3 Kidst. Ez egy kifejezetten gyerekeknek fejlesztett eszköz, ami többek között képes online videotartalmak lejátszására, ráadásul ellenőrizhető módon is. Nem rossz koncepció. Főleg, ha mellé tesszük, hogy sok gyerek fő eszköze már réges-rég nem a tévé, hanem valamilyen okos eszköz, amit jellemzőn 6 és 8 éves kor között kapnak meg. Nem véletlen, hogy a hagyományos tévécsatornák elkezdtek kifejezetten online tartalmakat készíteni. Pl. a Disney csak online eszközökön vetít először egy új sorozatot, ami csak később kerül ki a tévécsatornára. De az MTV is beszállt ebbe a trendbe, mert az aktuális sorozatukat az USÁ-ban egy héttel korábban nézhetik meg az online előfizetők. Mi még ettől messze vagyunk, de a trend egyértelműen ebbe az irányba mozog.

Nézzük a másik oldalról is, hogy mi történik. Nem véletlenül fektetett be nemrég egy nagyobb összeget a Google a YouTube-ba, olyan központi megkerülhetetlen csomópont lett belőle, amire azért nem sokan gondoltak, amikor az üzlet létrejött. Jelenleg a YouTube tele van olyan csatornákkal, amelyeknek a nézettsége millió felett van. Ezekben a cégek egyre több potenciált látnak. Tavaly a DreamWorks megvett egy YouTube csatornát, az AwesomenessTV-t, ami kifejezetten fiataloknak készített klipeket, sorozatokat ad. De egyre több tartalom kerül föl videobolggerektől, pl. személyes kedvencemtől Marques Brownlee-tól, aki 21 éves, mégis szerte a világon elismerik, mint az egyik legjobb technológiai szakembert és olyan cégek vezetői adnak neki online interjút, mint a Motorola vagy a Google. A YouTube-on kívül egy csomó egyéb videomegosztó hálózat is működik és a nézhető tartalmak száma szinte végtelen. Ugyan csak kicsit kapcsolódik ide, de szinte minden okos tévén, vagy mondjuk eszközzel okosított tévén lehet podcastokat, internetes rádiókat hallgatni, de ez lényegesen kényelmesebb valamilyen hordozható eszközön, és ezeknek a népszerűsége ugrásszerűen növekszik.

A tévéket még ne dobjuk ki szerintem, de pár éven belül új szerepet fognak betölteni: ők lesznek a szobában található megjelenítők között a legnagyobbak. A tévégyártók vagy beletörődnek ebbe és megtesznek mindent, hogy az ő eszközük legyen a legkönnyebben használható megjelenítő, vagy elveszítik a versenyt, mert az Apple TV típusú eszközöknek csak egy jó minőségű megjelenítő kell, a többit már szolgáltatják. Mi lesz a sorsa a hagyományos tévéadásnak? Szerintem a mi gyerekeink majd úgy mesélnek róla, mint mi arról, hogy gyerekkorunkban hétfőnként nem volt műsor.

0 Tovább

technofeed

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek