Ennyit fizet készpézben és részvénycsomagban a Facebook az WhatsApp alkalmazásért. Csak összehasonlításképpen: kb. ennyi a NASA éves költségvetése. Ez bődületesen nagy szám, 3 ezer milliárd forint, elképzelni sem tudom az összeget. Csak még egy viszonyítási alap: Magyarország költségvetése 2013-ban 15 ezer milliárd morint volt.

Mit tud ez a WhatsApp, hogy érdemes érte ennyit fizetni? Igazából semmi különöset, csak üzeneteket tud küldeni, üzenetküldési díj nélkül, szinte minden platformon.

Mi ebben a nagy cucc? Hiszen ilyen elég sok van jelenleg is, többek között a Facebook maga is rendelkezik eggyel, a Facebook Messengerrel.  A trükk egyszerű, a WhatsApp fut a Nokia  S40-es platformján is, azaz nem csak okos telefonon. Ennek legalább két előnye van. Egyrészt már jelenleg is 450 millió felhasználója van, másrészt olyan célcsoportokat ér el vele a Facebook, akiket idáig nem tudott. Azokat, akik nem használnak okostelefont jelenleg, de vélhetően a következő választásuk már az lesz.

Nézzünk egy egyszerű példát. Ha én anyukámmal szeretnék üzenet váltani, aki nem használ okostelefont  és nem is fog (hehe), akkor csak az SMS marad, amiért viszont fizetni kell. Ha viszont van olyan platform, amit az ő készülékére is fel lehet telepíteni, akkor soha nem használunk ezentúl sms-t. Egy telekommunikációs cégnél dolgozó kollégám mondta nemrég, hogy az sms napjai meg vannak számlálva, most már teljesen elhiszem. De nem anyukám az igazi célközönség.

Hanem a szegényebb régiók fiataljai, a jövő Facebook nemzedéke, akik jelenleg is több százmillióan vannak és naponta egymillióval növekszik a számuk. Ha ők becsatornázódnak a Facebook zászlaja alá, akkor a jövőben  a Facebook rájuk is kiterjeszheti a szolgáltatásait, amiből rengeteget tud kaszálni.

A WhatsApp egyébként egy nagyon pofás kis alkalmazás, ami két, a Yahoo-ból kiugró srác, Brian Acton és  Jan Koum hozott létre öt évvel ezelőtt. A dolog pikantériája, hogy pont az volt az egyik szándéka az alapítóknak, hogy egy reklámmentes platformot adjanak a felhasználóknak, mert látták, hogy miként eszi meg a Google a Yahoo-t a reklámpiacon. Szóval itt van az én nagy kérdésem, amire idáig nem találtam választ. A WhatsApp azért sikeres, mert reklámmentes, de a Facebooknak csak akkor fog megtérülni a befektetése, ha tud reklámozni, adni szolgáltatást. Na, ez itt a kérdés, hogy miként lehet a kettős célt elérni.

És lehet, hogy 16 milliárd dollárért nekem is korpásodna a hajam, nem is olyan rossz dolog az a reklám, ugye Jan és Brian?